Samolot Antonow An124 Rusłan
Kolejny raz na płycie lotniska w Pyrzowicach pojawił się Antek, mniejsza wersja AN225. Piękny i zarazem ogromny samolot transportowy Rusłan Antonow o numerze An124 lądował na pasie 09.
Legendarny samolot, który przetrwa próbę czasu
Jeśli chodzi o cuda lotnictwa, niewiele samolotów może dorównać samą mocą, rozmiarem i wszechstronnością Samolotowi Antonow An124 Rusłan. Ten wspaniały samolot, znany również jako „Condor” w terminologii NATO, został opracowany przez Biuro Projektowe Antonowa na Ukrainie na początku lat 80. XX wieku jako strategiczny samolot transportowy dla radzieckich sił powietrznych. Od tego czasu stał się symbolem doskonałości w transporcie ładunków ciężkich, logistyce wojskowej i misjach humanitarnych na całym świecie.
Samolot Antonow An124 Rusłan zyskał reputację prawdziwego podniebnego konia pociągowego, zdolnego do przenoszenia ogromnych ładunków o masie do 150 ton na odległości międzykontynentalne. Jego charakterystyczna konstrukcja, obejmująca dwupokładowy kadłub, wysoko zamontowane skrzydło i cztery masywne silniki turbowentylatorowe, umożliwia operowanie w ekstremalnych warunkach i trudnym terenie z wyjątkowym bezpieczeństwem i niezawodnością.
W tym artykule zagłębimy się w świat samolotu Antonow An124 Rusłan i poznamy jego historię, cechy, specyfikacje, zastosowania i perspektywy na przyszłość. Niezależnie od tego, czy jesteś entuzjastą lotnictwa, profesjonalistą w dziedzinie logistyki, czy ciekawskim uczniem, z pewnością odkryjesz coś fascynującego w tym legendarnym samolocie.
Historia i rozwój samolotu Antonow An124 Rusłan:
Historia samolotu Antonow An124 Rusłan sięga końca lat 70. XX wieku, kiedy to Związek Radziecki dostrzegł potrzebę stworzenia nowej generacji strategicznych samolotów transportowych, które mogłyby dorównać lub przewyższyć możliwości istniejącej floty. Biuro projektowe Antonowa, które wyprodukowało już odnoszące sukcesy samoloty An-22 Antei i An-124 Rusłan, otrzymało zadanie opracowania większego i mocniejszego wariantu, który mógłby przewozić cięższe i bardziej masywne ładunki.
Po kilku latach badań, projektowania i testów pierwszy prototyp samolotu Antonow An124 Rusłan został odsłonięty w 1982 roku, a jego dziewiczy lot odbył się w grudniu tego roku. Samolot przeszedł rygorystyczne procedury certyfikacyjne i kwalifikacyjne, w tym próby wojskowe i oceny komercyjne, zanim został oficjalnie wprowadzony do służby w 1986 roku.
W ciągu następnych kilku lat samolot Antonow An124 Rusłan sprawdził się w różnych misjach wojskowych i cywilnych, takich jak transport czołgów, helikopterów, statków kosmicznych, pomocy humanitarnej i sprzętu ponadgabarytowego. Jego wszechstronność i niezawodność przyniosły mu szerokie uznanie i podziw oraz stały się poszukiwanym atutem wielu krajów i organizacji na całym świecie.
Konstrukcja i cechy samolotu Antonow An124 Rusłan:
Samolot Antonow An124 Rusłan to cud inżynierii i innowacji, którego konstrukcja odzwierciedla jego przeznaczenie i osiągi. Niektóre z jego najważniejszych funkcji to:
wysoko zamontowane skrzydło, które zapewnia wyjątkową siłę nośną i stabilność, nawet na dużych wysokościach i przy niskich prędkościach.
Cztery silniki turbowentylatorowe Ivchenko-Progress D-18T, każdy o ciągu 229,5 kN, o łącznej mocy 918 kN.
Wzmocniony system podwozia, który poradzi sobie z nierównymi i nieprzygotowanymi pasami startowymi, a także z szybkimi startami i lądowaniami.
Zaawansowany pakiet awioniki obejmujący cyfrowy system sterowania lotem, radar pogodowy, sprzęt nawigacyjny i systemy łączności.
Ciśnieniowy i klimatyzowany kokpit, który pozwala na bezpieczną i wygodną obsługę w każdych warunkach pogodowych.
Ogólnie rzecz biorąc, konstrukcja i cechy samolotu Antonow An124 Rusłan sprawiają, że jest to potężny samolot, który może sprostać wielu wyzwaniom i wypełnić szeroki zakres misji.
Osiągi i możliwości samolotu Antonow An124 Rusłan:
Samolot Antonow An124 Rusłan ustanowił liczne rekordy i kamienie milowe w swojej trzydziestoletniej służbie, prezentując swoje wyjątkowe osiągi i możliwości. Niektóre z jego najbardziej znaczących osiągnięć to:
Ustanawianie rekordu świata w przewożeniu drogą powietrzną najcięższego pojedynczego ładunku za pomocą 189-tonowego generatora elektrowni dla elektrowni z turbiną gazową.
Dostarczenie najcięższych i najdłuższych ładunków, jakie kiedykolwiek transportowano drogą powietrzną, w tym 42-metrowej łopaty turbiny wiatrowej i 139-tonowej lokomotywy. Loty do najbardziej odległych i nieprzyjaznych miejsc na świecie, takich jak Antarktyda, Arktyka i strefy działań wojennych.
Zapewnianie kluczowej pomocy humanitarnej i działań związanych z usuwaniem klęsk żywiołowych, takich jak dostarczanie żywności, lekarstw i schronienia ofiarom klęsk żywiołowych i konfliktów.
Służy jako strategiczny zasób transportu powietrznego dla wielu krajów i organizacji, w tym Stanów Zjednoczonych, NATO, Organizacji Narodów Zjednoczonych oraz różnych rządów i korporacji.
Pod względem parametrów technicznych samolot Antonow An124 Rusłan ma maksymalną ładowność 150 ton, zasięg do 4000 km z pełnym ładunkiem i prędkość maksymalną 865 km/h. Dzięki wzmocnionemu podwoziu może startować z pasów startowych o długości zaledwie 2500 metrów i lądować na nieutwardzonych lub miękkich pasach startowych.
Zastosowania i operacje samolotu Antonow An124 Rusłan:
Samolot Antonow An124 Rusłan był używany w szerokim zakresie zastosowań i operacji, co odzwierciedla jego wszechstronność i zdolność adaptacji. Niektóre z jego najczęstszych zastosowań obejmują:
- Logistyka wojskowa: Samolot Antonow An124 Rusłan jest kluczowym zasobem dla operacji wojskowych, które wymagają ciężkich ładunków, takich jak rozmieszczanie żołnierzy, pojazdów i sprzętu w odległych lub wrogich miejscach.
- Komercyjny transport ładunków: Samolot Antonow An124 Rusłan jest popularnym wyborem dla firm, które muszą przewozić ładunki ponadgabarytowe, ponadwymiarowe lub o dużej wartości, takie jak maszyny, turbiny i satelity.
- Misje humanitarne: Samolot Antonow An124 Rusłan był wykorzystywany w wielu akcjach pomocy humanitarnej i niesienia pomocy ofiarom katastrof, takich jak dostarczanie żywności, wody, lekarstw i schronienia ofiarom trzęsień ziemi, powodzi i wojen.
- Przemysł lotniczy: Samolot Antonow An124 Rusłan jest często używany do transportu komponentów i wyposażenia dla przemysłu lotniczego, takiego jak statki kosmiczne, satelity i rakiety.
- Operacje specjalne: Samolot Antonow An124 Rusłan był używany do wielu operacji specjalnych, takich jak transport sił specjalnych, zasobów wywiadowczych i delegacji dyplomatycznych.
Najczęściej z tego pasa startują samoloty ale w związku z porywami wiatru korzystniej było lądować tuż po godzinie 13.00 na pasie 09. Samolot zatrzymał się na płycie do odladzania, tam jest najwięcej miejsca i przestrzeni do rozładowania tak ogromnego samolotu jakim jest Rusłan. Aby zatankować do pełna taki samolot, potrzeba aż 177 tysięcy litrów paliwa lotniczego
Samolot przewiózł kombinezony ochronne i pulsometry dla firmy Zarys z Zabrza.
Dane techniczne
4 x dwuprzepływowe,
silniki odrzutowe Łotariew D-18T
Rozpiętość 73,3 m
Długość 69,1
Wysokość 6,4 m
Powierzchnia nośna 628 m
Własna 175 000 kg
Startowa 392 000 kg
Do lądowania 330 000 kg
Paliwa 213 740 kg
Zapas paliwa 270 000 l
Prędkość maks. 850 km/h
Prędkość przelotowa 750 km/h
Prędkość minimalna 245 km/h
Pułap 12 000 m
Pułap praktyczny 9500 m
Zasięg 16 090 km
Długotrwałość lotu 20 godz
Przestrzeń ładunkowa
długość – 36,5 m
szerokość – 6,40-6,68 m
wysokość – 4,40 m
An-124 Rusłan NIE jest "największym samolotem świata" – jest nim An-225 Mrija, większy model tego samego producenta.
ReplyInformacja poprawiona, dziękuję 🙂
Reply