z drona zdjęcie
zdjęcia i filmy z drona
zdjęcie z drona

Nagrania i zdjęcia z drona – odkryj pełnię możliwości i promuj swoją firmę

Drony to popularne określenie bezzałogowych statków powietrznych (ang. unmanned aerial vehicle – UAV), czyli niewielkich robotów latających. Pilotowane automatycznie lub zdalnie, mogą mieć bardzo szerokie zastosowania: w wojskowości, nauce czy biznesie. Są chętnie wykorzystywane przez filmowców i dziennikarzy. Niewielkie rozmiary, możliwość docierania w trudno dostępne wcześniej miejsca i stosunkowo niskie związane z tym koszty sprawiły, że powszechnie kojarzone są przede wszystkim z możliwościami, jakie niosą w zakresie fotografii i filmowania.

Dawniej wykonanie zdjęć z powietrza wiązało się z ogromnymi kosztami – trzeba było w tym celu wynająć helikopter, a mimo pokaźnych zainwestowanych środków efekty często nie były zadowalające. Z tego powodu to rozwiązanie opłacało się jedynie przy kampaniach realizowanych przez największych graczy na rynku. Obecnie nawet mniejsze firmy szukające sposobu na niedrogą kampanię w Internecie mogą sobie pozwolić na zamówienie zdjęć, które mogą zapierać dech w piersiach. Oczywiście, robot nigdy w stu procentach nie zastąpi talentu fotografa – dobre ujęcie z drona od razu jednak wywołuje „efekt wow” i przyciąga uwagę.

Zaprezentuj swoją nieruchomość z nowej perspektywy

Najbardziej standardowym przykładem branży, która może czerpać ogromne korzyści z możliwości dronów są nieruchomości. Dopiero wykorzystując ujęcia z drona możesz tak naprawdę zaprezentować prawdziwe piękno obiektu – podczas gdy zwykłe zdjęcia stwarzają wiele ograniczeń w sposobie prezentacji nieruchomości, za pomocą drona prezentacja zyskuje zupełnie nowy wymiar. Można uchwycić budynek z lotu ptaka, pokazać jego rozległość, ukazać w pełni ciekawe detale dachu, czy to, w jaki sposób obiekt komponuje się z otoczeniem. Nawet proste zdjęcie czy krótkie nagranie z drona może zmieniać percepcję odbiorców, przyzwyczajonych do oglądania jedynie standardowych zdjęć przedstawiających fasady budynków. Wywoła to zaskoczenie i zaciekawienie.

Cztery sposoby na kreatywne wykorzystanie dronów  – inspiracje

1. Zdjęcie grupowe

Z czym kojarzą Ci się zdjęcia grupowe? Z nerwowością, nawoływaniem wszystkich, by stanęli w równych rzędach i próbami przekonania tego wysokiego Andrzeja, który zawsze zasłania niższe koleżanki, by przeszedł do tyłu? Tak być nie musi. Następnym razem, gdy będziesz organizował firmową imprezę lub wesele, poproś wszystkich, by wyszli przed budynek. Dron wzniesie się w powietrze i będzie krążył wokół grupy –  w ten sposób otrzymasz bardzo ciekawy widok z perspektywy ptaka, bez konieczności rozmieszczania poszczególnych osób według wzrostu. Najlepiej przy tej okazji nakręcić film i wykonać serię zdjęć w wysokiej rozdzielczości – nigdy nie wiadomo, co się przyda. Wykorzystanie drona do ujęć grupowych pozwala na uchwycenie spontanicznych reakcji i atmosfery, jaka panuje wśród Was. To nie tylko wyjątkowa pamiątka i/lub materiał promocyjny. To także doświadczenie: znakomita wspólna zabawa i szansa na integrację.

2. „Spacer” po biurze

Filmowanie przy pomocy drona kojarzy się przede wszystkim z monumentalnymi ujęciami wykonanymi na zewnątrz. Nie każdy ma świadomość, że dobrze sprawdzi się również w pomieszczeniu. Nowoczesne drony posiadają stabilizację, która sprawia, że nawet niezbyt dokładne ruchy kamerzysty na filmie wyglądają wyjątkowo płynnie. Z tego powodu można z powodzeniem wykorzystać dron jako podręczny statyw – w szczególności, jeśli odłączymy śmigła. W ten sposób można bardzo łatwo nakręcić wysokiej jakości „spacer po biurze” w trakcie którego przedstawiamy rozmowy z poszczególnymi pracownikami przy stanowiskach pracy, a także prezentujemy najciekawsze miejsca w firmie. Takie nagranie może zostać wykorzystane na przykład jako wizytówka na stronie internetowej.

3. Ukazywanie (the reveal)

To jedno z tych niezwykłych ujęć, które może sprawić, że krótki filmik promujący Twoją firmę będzie przypominał scenę z najnowszej produkcji z Netflixa. Podstawowa idea polega na tym, by na początku stanąć blisko filmowanego obiektu, a następnie „zoom out” – odlecieć dronem daleko, by wyeksponować otoczenie. Wyobraź sobie, że chcesz przeprowadzić kampanię promocyjną niewielkiego pensjonatu w górach – takie ujęcie będzie wręcz idealne. Na początku możemy uchwycić roześmianą właścicielkę, która pije kawę na werandzie i macha do widza. Następnie kamera się oddala, ukazuje cały budynek, jego ciekawe walory architektoniczne, na których na chwilę się zatrzymuje. Wtedy dron odlatuje jeszcze bardziej, ukazując szeroką perspektywę: okoliczne łąki aż po odległe szczyty gór i niebo, które są coraz mniej widoczne w padającym śniegu. Takie ujęcie jednocześnie dodaje dynamiki, jak i pozwala podkreślić majestatyczność obrazu.

Bardzo ciekawe może być również zastosowanie odwrotnego zabiegu: tym razem kamera zbliża się z oddali, najpierw obejmuje szeroki horyzont – na przykład panoramę Warszawy – widzimy zarys wysokościowców, Pałacu Kultury, Wisłę, Stadion Narodowy. Kamera krąży po mieście, w końcu zatrzymuje się nad parkiem lub ogrodem i w tym momencie ustawiamy kamerę w pozycji 90 stopni do ziemi – widzimy stolik, na niej rozłożoną gazetę, aż w końcu możemy przeczytać napis, który jest bardzo wyraźny. W tym wariancie ujęcie kończy zbliżenie detalu.

4. Widok sąsiedztwa

Jeżeli wokół siedziby Twojej firmy jest nieco przestrzeni, dobrym pomysłem może być przygotowanie nagranie z drona, w którym zaprezentujesz otoczenie. Niekoniecznie musi być to typowo „pocztówkowa” okolica – nawet blokowisko może zostać ciekawie ukazane, jeżeli potrafisz pokazać, w jaki sposób Twoja działalność wpisuje się w okolicę i w życie lokalnej społeczności. Dobrym pomysłem może być ujęcie z drona wykonane podczas tzw. „golden hour” – w fotografii tak określa się godziny tuż po wschodzie słońca lub nieco przed zachodem – wówczas światło ma wyjątkową, złotą barwę, a na fasadach budynków pięknie połyskują delikatne refleksy. Takie ujęcia doskonale sprawdzą się nie tylko jako fragment spotów reklamowych, ale jako króciutka, ale zjawiskowa ilustracja do udostępniania w mediach społecznościowych.

Gdzie można wykorzystać zdjęcia i nagrania z drona w celach marketingowych?

Zdjęcia i filmy z drona mogą być przydatne przy planowaniu wszelkiego rodzaju kampanii reklamowych,  zarówno cyfrowych, jak i w mediach tradycyjnych. Warto je wykorzystać w miejscach takich jak:

  • strona internetowa;
  • firmowy blog;
  • posty i kanały w social mediach;
  • reklamy w Internecie, na przykład na Facebooku, Google Ads, na Youtube;
  • Google Street View;
  • materiały drukowane, broszury, ulotki, katalogi branżowe.
  • reklamy tradycyjne, outdoorowe.

Zdjęcia z dronów do Google Street View

Zdjęcia 360 z drona doskonale sprawdzą się również w usłudze Google Street View. Zapewne zauważyłeś, jak bardzo w ostatnich latach zmienił się sposób wyszukiwania informacji o produktach i usługach świadczonych lokalnie. Klienci coraz częściej robią to w pośpiechu, na urządzeniach mobilnych, wszędzie tam, gdzie akurat się znajdują. Decyzja zapada błyskawicznie i od razu zostaje wcielona w życie. Z tego powodu tak ważne jest pozycjonowanie lokalne, a także widoczność na mapach Google. To sprawi, że po wpisaniu określonej frazy potencjalny klient od razu będzie mógł trafić na Twoją ofertę – otrzyma wszystkie przydatne informacje i wskazówki dojazdu.

Zdjęcie z drona do Google Street View pozwoli od razu przyciągnąć uwagę i wyróżnić się na tle konkurencji. To najczęściej zdjęcia sferyczne 360 stopni, które zdecydowanie zwiększają widoczność na mapach. Za ich pomocą można wyeksponować cały asortyment sklepu czy przedstawić różne części hotelu – od fasady, przez recepcję, pokoje i strefę restauracyjną. W ten sposób zaproponujesz odbiorcy atrakcyjny „wirtualny spacer” po obiekcie.

Korzyści z wyboru zdjęć i nagrań z drona

  • Przyciągasz uwagę – jak wynika z danych cytowanych przez dwutygodnik Forbes, przeciętny użytkownik Internetu spędza 88% czasu więcej na stronie, na której jest wideo, niż bez. Chcąc zatrzymać odbiorców warto zaoferować im atrakcyjne materiały graficzne i filmowe: w tej roli doskonale sprawdzają się zdjęcia i filmy z dronów, które zaskakują ciekawą perspektywą i wysoką jakością.
  • Zyskasz nowych odbiorców swoich treści i potencjalnych klientów – nawet krótki filmik z drona umieszczony w mediach społecznościowych może zadziałać jak viral – użytkownicy chętnie komentują, lajkują i udostępniają wśród znajomych materiały, które uważają za atrakcyjne – przemyślany scenariusz czy niebanalne zdjęcia powodują, że Twoje treści będą komentowane i udostępniane, co w konsekwencji przełoży się na możliwość dotarcia do szerszego grona potencjalnych klientów.
  • Wyróżniasz się spośród konkurencji – efekt „wow” powoduje, że klient spośród wielu podobnych, sztampowych ofert od razu zwraca uwagę na tę, która przyciąga wzrok czymś więcej. Doskonałym przykładem może być tu zdjęcie 360 stopni dodane do Google Street View. Osoba szukająca konkretnych produktów czy usług w okolicy od razu może odbyć „wirtualny spacer” po Twojej firmie. Wiedząc, czego mogą się spodziewać, Klienci mogą chętniej decydować się na Twoją ofertę, jednocześnie nie mają problemu z dotarciem na miejsce.
  • Oferujesz swoim klientom i odbiorcom niezwykłe doświadczenie – oglądanie dopracowanych zdjęć z drona samo w sobie jest ciekawym doświadczeniem, które angażuje odbiorców w sposób, w jaki nie byłoby to możliwe w przypadku tradycyjnej fotografii. To możliwość najlepszego przedstawienia obiektów, zobrazowania ich szerokości i rozległości, co może mieć szczególne znaczenie w branżach takich jak nieruchomości czy turystyka.
  • Przygotowujesz swoją firmę na innowacje – przedsiębiorcy, którzy korzystają z nowoczesnych rozwiązań takich jak drony, zawsze są postrzegani jako bardziej innowacyjni, co przekłada się na renomę firmy. Można się spodziewać, że w przyszłości technologie będą ewoluowały w kierunku VR (wirtualnej rzeczywistości) – przygotowanie nagrań z drona czy zdjęć 360 stopni może być w tym kontekście istotną przewagą.

Fotografia ślubna

Zdjęcia i filmy z drona mogą stanowić bardzo ciekawą część reportażu ślubnego. Będą piękną opowieścią zawartą w filmowych kadrach: możesz na przykład ukazać ciekawą przestrzeń swojego miasta, dom rodzinny, gzymsy i wieżyczki malowniczego kościółka, w którym będzie odbywała się ceremonia, wesele w pięknym ogrodzie, rozstawione stoły, pary wirujące w tańcu… I oczywiście Parę Młodą, której dron może towarzyszyć na każdym etapie tego wyjątkowego dnia. Oczywiście w żaden sposób nie wyklucza to przygotowania tradycyjnych materiałów zdjęciowych –  na przykład  rejestracji ceremonii w Kościele lub Urzędzie Stanu Cywilnego czy sesji w plenerze. Zyskujemy jednak wiele możliwości kreatywnego uchwycenia ciekawych ujęć. Dobrym pomysłem może być również sesja narzeczeńska z dronem, która jest także szansą na doskonałą zabawę, spędzenie niezapomnianych chwil razem i wzmocnienie więzi.

Drony – zastosowanie w sporcie, sporty ekstremalne

Widowiska sportowe, na przykład mecze czy zawody filmowane lub fotografowane za pomocą drona mogą prezentować się niezwykle efektownie, zarówno na poziomie profesjonalnym, jak i amatorskim. To pozwala na osiągnięcie spektakularnych efektów także w przypadku wszelkiego rodzaju pokazów tanecznych czy gimnastycznych, dzięki czemu widz może doświadczyć pełni ich rozmachu. Szczególne znaczenie może mieć zastosowanie dronów w sportach ekstremalnych:  dawniej fotograf lub kamerzysta musiał podążać za osobą, która daną dyscyplinę, co sprawiało, że uchwycenie dobrych ujęć z niedużej odległości mogło być bardzo kłopotliwe.

Różnorodne zastosowania dronów powodują, że zdjęcia i filmy wykonane z ich pomocą mogą być doskonałym sposobem na promocję firmy czy idealną pamiątką rodzinną. Ujęcia gości tańczących na weselu z góry czy widok pensjonatu w górach uchwyconego od strony jeziora mogą zachwycać, wywoływać emocje i poruszać. Z tego powodu jeżeli planujesz zlecenie sesji fotograficznej warto zastanowić się, czy wykorzystanie drona nie dałoby ciekawszych efektów.

Venetico
Condró
Milazzo