Audyt stron internetowych

Jeśli Twoja strona zawiera błędy, coraz mniej osób na nią wchodzi, przestały dzwonić telefony od klientów, to znak że Twoja strona internetowa potrzebuje audytu.

Audyt pozwala na wykrycie wszystkich błędów z którymi boryka się strona www. Strona internetowa będzie skuteczna, szybsza od konkurencji, gdy przekaże wszystkie informacje, które są na niej zawarte.

Korzyści z wykonania audytu

Gdy przeprowadzimy audyt stron czy też sklepu internetowego, kolejnym krokiem jest optymalizacja. W raporcie wskazujemy jakie kroki należy podjąć, aby strona mogła optymalnie funkcjonować.

Google Search Console

Z audytu dowiemy się:

– jakie zawierają błędy wszystkie wewnętrzne strony
– o linkach prowadzących do strony, przekierowaniach, informacjach o meta name
– czy treści na stronie są czytelne dla wyszukiwarek
– strona posiada filtry lub kary nałożone przez Google
– grafika na stronie jest optymalna
– jak strona wygląda na tle konkurencji
– poziom indeksacji strony
– na jakie słowa kluczowe strona jest widoczna w wyszukiwarce
– prędkość ładowania strony i czy jest dostosowana do urządzeń mobilnych

i wiele innych czynników, które mogą pojawić się podczas audytu SEO.

ahrefs

Gdy wyeliminujemy błędy z naszej strony czy też sklepu, możemy liczyć na lepszą indeksację strony a co za tym idzie wyższe pozycje w wyszukiwarce.

Przy audycie korzystamy z narzędzi:

Google Search Console i Google Analytics

– Clusteric,

– Ahrefs,

– Majestic oraz wiele innych.

Gdy wyeliminujemy błędy z naszej strony czy też sklepu, możemy liczyć na lepszą indeksację strony a co za tym idzie wyższe pozycje w wyszukiwarce.

Clusteric

Czas wykonania audytu SEO

Jaki jest cel wykonywania audytu? Audyt wykonuje się w celu znalezienia niedociągnięć w strukturze strony www. Przeglądowi podlega część serwisu opisana w języku HTML i CMS, a także widoczna treść serwisu.

Opiszemy kilka etapów kontroli.

I. Na początek

1. Należy określić punkt docelowy.

Nie jest to łatwe zadanie. Dotarcie do celu może po drodze pokrzyżować konkurencja. Każdy chce, by jego serwis wyświetlał się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Pierwsza strona i pierwsze miejsce na niej jest szczytem marzeń. Jednakże jak już wspomniano, konkurencja nie śpi i ograniczony budżet może spowolnić lub całkowicie wstrzymać prace.

2. Atrybut wyszukiwania zasobów serwisu

Parametr o nazwie site: służy do badania zindeksowanych zasobów badanej domeny. Wykonuje się to, wpisując atrybut wyszukiwania i adres domeny np. site:badana_domena. Wyszukiwarka w krótkim czasie zwraca zestaw wszystkich stron, z których składa się serwis. Wystarczy później przeanalizować listę i zakwalifikować do zablokowania strony, które nie powinny być indeksowane i wyszukać podstrony niezindeksowane.

3. Bardzo ważna fraza brandowa

Nazwa marki powinna dać wyszukiwanie z pierwszym miejscem na liście wyników zwróconej przez wyszukiwarkę.
Źle, jeśli okaże się inaczej.

4. Mobile first index

Wraz z wprowadzeniem dokumentu mobile first index zmienił się sposób oceny serwisów pod kątem responsywności i obsługi przez urządzenia mobilne. Obecna wersja jest testowana na urządzeniu mobilnym i ocenie podlegają wszystkie elementy składowe takie jak na przykład przyciski. Zwykle na dużych ekranach komputerów są odpowiedniej wielkości. Jednak na małych wyświetlaczach telefonów obsługa zmniejszonych kontrolek którymkolwiek palcem staje się problematyczna.

II. Działania in situ

I sekcja head szablonu HTML

1. Meta tagi title i description

Oba znajdują się w wymienionej sekcji nagłówkowej szablonu strony. Pierwszy jest tytułem strony. I na każdej stronie serwisu musi być inny. Dla optymalizacji to ważne miejsce, ponieważ można w nim umieścić słowa kluczowe. Tak samo zresztą, jak w drugim tagu, czyli opisie. Służy prezentacji serwisu. Można w nim zawrzeć zachęcającą odezwę do szukających informacji internautów i rzetelna, acz zwięzłą treścią zachęcić do odwiedzin.
Oba tagi przeglądarka wyświetla na liście wyszukiwania w pierwszej i trzeciej lub czwartej linii. Pierwsza linia należy do tytułu. W drugiej jest adres domeny. Trzecia może należeć do rich snippet (o tym za chwilę) i ostatnia to opis.

2. Dane rozszerzone

Wspomniane już wyżej rich snippet. Dane strukturalne, które są premiowane wysoko przez przeglądarki. Można w nich zawrzeć wiele lakonicznych informacji, budujących pozytywne wrażenia u użytkowników. Jeśli ich brak można zaimplementować poprzez schema. org.

3. Szukamy dubli

Ulubiony przez niektórych skrót klawiszowy ctrl + C może przynieść wiele szkody serwisowi. Zdublowana treść jest szybko odnajdywana przez roboty przeglądarek. Tak w obrębie serwisy, jak poza nim w sieci. Double content = plagiat. Strona nie dostaje za to punktów i jej pozycja zniżkuje.

4. Symbioza UX z SEO

Wiele działań optymalizacyjnych jest podyktowanych wymaganiami przeglądarek. Jednak nie można zapominać, że to użytkownik jest podmiotem. Jego pozytywne wrażenia podczas korzystania z serwisu owocują długą sesją. To zaś jest rozpoznawane przez przeglądarkę jako przejaw zainteresowania i adekwatnością treści w stosunku do wpisanej frazy zapytania.

III. Dostępność serwisu dla robotów

Plik robot. txt, chociaż niepozorny daje władzę nad robotami sieciowymi. Mówi im, gdzie są mile widziane. Od tego zależy szybka indeksacja zasobów. Chcąc jeszcze bardziej ułatwić indeksację, należy zadbać o plik o nazwie sitemap. Ułatwia robotom poruszanie się w obrębie serwisu.

Czas wykonania audytu SEO

Przygotowanie samego audytu trwa zazwyczaj kilkanaście, jest to uzależnione od wielkości serwisu i problemów z jakim boryka się strona. Najczęściej jest to około 5-10 dni roboczych.

Wykonaliśmy dotychczas kilkanaście audytów stron, za każdym razem po wdrożeniu zaleceń naprawczych, odnotowywany był wyraźny skok w widoczności strony w wyszukiwarce Google.