Wiele osób prowadząc biznes stacjonarny np. punkt handlowo usługowy, poszukuje klientów w sposób tradycyjny nie wykorzystując do tego celu internetu. Sieć oferuje jednak bardzo wiele różnych możliwości pozyskiwania klientów nawet lokalnie dla naszego stacjonarnego biznesu i daje wiele możliwości. W tym artykule prezentujemy, w jaki sposób możemy pozyskiwać klientów dla swojego stacjonarnego biznesu w sieci!
Pierwszym sposobem na przyciągnięcie klientów z sieci do naszego lokalnego biznesu jest stworzenie witryny internetowej oraz jej pozycjonowanie. Stronę internetową możemy stworzyć np. w kreatorze witryn lub zamówić w agencji seo czy u freelancera. Koszt wahać się będzie w granicach kilkuset złotych. Na witrynie przedstawimy swoją ofertę, cennik czy opis firmy.
Pozycjonowanie witryny to z kolei druga część promocji. Polega ono na dostosowaniu witryny do wyszukiwarki Google w ten sposób, aby wyświetla ona nasz serwis na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, gdy dana osoba wpisze hasło np. “fryzjer Łódź”. Szczególnie w mniejszych miastach konkurencja nie jest zbyt duża i z pewnością powinniśmy znaleźć się na pierwszej stronie. Im wyżej będziemy się znajdowali w wynikach wyszukiwania, ty więcej osób przejdzie na naszą witrynę.
Na pozycjonowanie składa się m. in. audyt seo, optymalizacja witryny, dodawanie tekstów seo czy link building. Jeśli samodzielnie nie potrafimy pozycjonować witryny, możemy zamówić taką usługę. Wyszukiwarka Google wciąż jest podstawowym sposobem wyszukiwania usług oraz firm w danym mieście i z pewnością warto być na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, gdy dana osoba będzie szukała kawiarni, fryzjera czy serwisu agd.
Kolejnym miejscem, które pomoże nam pozyskiwać klientów dla naszego lokalnego biznesu z sieci, jest Google Maps. Z map Google korzysta obecnie bardzo wiele osób. Oprócz sprawdzenia trasy szukają w niej również konkretnych usług oraz firm czy produktów. Prowadząc zatem lokalny biznes, zdecydowanie warto jest dodać wizytówkę Google Moja Firma na Google Maps i pojawić się na niej lokalnej jako pinezka.
Nawet 70%-80% osób, które szukają informacji o usługach w Google Maps, następnie wchodzi na wybraną wizytówkę i przegląda ofertę marki. W wizytówce podajemy podstawowe dane o naszym biznesie takie jak godziny otwarcia, zakres działalności, zdjęcia czy wirtualny spacer.
Klienci mogą również dodawać opinie i oceny, co też będzie pomagało zdobywać nam klientów. Dodanie wizytówki w Google Maps jest darmowe oraz proste do wykonania. Jeśli chcemy pozyskiwać w ten sposób klientów, zdecydowanie warto skorzystać z tej opcji.
Kolejnym sposobem na przyciągnięcie klientów do naszego stacjonarnego biznesu są profile marki w social mediach. Portale społecznościowe z pewnością odwiedzają miliony osób — w tym mieszkańcy naszego miasta oraz osoby mieszkające w naszej okolicy. Portale takie jak Facebook, Instagram również służą do wyszukiwania informacji przez ich użytkowników.
Osoby, które szukają fryzjera czy pizzeri przy okazji spędzania czasu ze znajomymi na portalu, wpisują chętnie takie hasła do wyszukiwarki. Warto zatem założyć oficjalny profil marki. Możemy uzupełnić go podstawowymi danymi, zamieścić kilka zdjęć, menu lub cennik czy dodać możliwość skontaktowania się z nami.
Jeśli posiadamy nieco więcej czasu i nie chcemy, aby profil był jedynie wizytówką w social mediach, możemy dodawać wartościowy content, udzielać się na grupach lokalnych czy dodawać ogłoszenia na grupach lokalnych o tematyce, w której prowadzimy biznes.
Jednym z najlepszych i najskuteczniejszych sposobów pozyskiwania klientów dla naszego biznesu stacjonarnego z sieci są reklamy internetowe. Najpopularniejszymi programami są Google Ads i Facebook Ads.
Umożliwiają one odpowiednio wyemitowanie reklamy w Google i na Facebooku.
Pierwsze opcje to płatne wyniki wyszukiwania w Google, gdy ktoś wpisze daną frazę w wyszukiwarkę, reklamy video na YouTube czy reklamy displayowe na stronach partnerów Google.
Druga opcja to reklamy na Facebooku. Mają one formę postów, banerów w skrzynkach, video czy reklamy w prawej kolumnie. Oprócz różnych form możemy zadecydować jaki budżet reklamy chcemy przeznaczyć na kampanię reklamową, jak ma ona długo trwać i jaką sumę chcemy zapłacić za wyświetlenie reklamy bądź kliknięcie w link.
Reklamy w Google i na Facebooku możemy też targetować, czyli zdefiniować jakie osoby ją zobaczą. Reklama zatem może trafić jedynie do osób o określonym wieku, płci, zainteresowaniach czy właśnie lokalizacji. W cenie kilkunastu złotych będziemy mogli dotrzeć nawet do kilku tysięcy osób.
Kolejnym miejscem, gdzie znajdziemy wiele osób z naszej lokalizacji, są fora lokalne. Choć lata świetności mają one już za sobą, to w dalszym ciągu przebywa na nich bardzo duża liczba osób. Mogą to być fora stricte lokalne np. danej miejscowości lub fora tematyczne z podtematami — konkretnymi miastami.
W takich miejscach warto dodawać posty, brać udział w dyskusji lub zorientować się, czy istnieje możliwość wykupienia płatnej reklamy.
Wykupienie baneru reklamowego za kilkadziesiąt — kilkaset złotych na forum o trójmieście, z którego korzysta miesięcznie kilkadziesiąt – kilkaset tysięcy osób z pewnością zapewni nam napływ dużej ilości klientów do naszej kawiarni czy komisu samochodowego. For internetowych tego typu wbrew pozorom jest dużo i warto z nich korzystać.
Jednym z najbardziej niedocenianych sposobów promocji marki lokalnej w sieci są artykuły sponsorowane. Wiele osób nie wie do końca, czym one są i jak działają, dlatego nie wybiera ich do ramy swojego biznesu stacjonarnego.
Artykuły sponsorowane to teksty, które są merytoryczne i dostarczają przydatnej wiedzy czytelnikowi, ale oprócz tego zawierają krótką reklamę — wzmiankę o naszej firmie. Czytelnicy po przeczytaniu takiego artykułu w poszukiwaniu dalszych informacji przechodzą na naszą witrynę lub do sklepu i zapoznają się z naszą ofertą.
Teksty takie możemy zamówić wraz z publikacją w agencjach marketingowych lub napisać tekst samodzielnie oraz wyszukać portal oferujący tego typu usługę.